منو

آشنایی با منبع تغذیه

کامپیوتر و لپ تاپ

منبع تغذیه هر کامپیوتری در بهبود و سلامت سیستم بسیار نقش مهمی دارد. اگر در کیس کامپیوتر از کارت گرافیک حرفه ای استفاده میکنید یا چندین هارد دیسک بکار برده اید لازم است که پاور با توان بالا در آن بکار ببرید.

آشنایی با منبع تغذیه
دسته‌بندی: کامپیوتر و لپ تاپ

آشنایی با منبع تغذیه

همانطور که می دانید از پردازنده یا CPU به عنوان مغز کامپیوتر یاد می شود و مانند پردازنده از منبع تغذیه یا پاور به عنوان قلب کامپیوتر یاد می شود. پاور برق مورد نیاز اجزای ضروری مانند پردازنده، مادربورد، ماژول های حافظه، کارت گرافیک و غیره را فراهم می کند. پاور کامپیوتر یک جریان AC (جریان متناوب که از سوکت های داخل دیوار بدست می آید) را به یک جریان DC (جریان مستقیم که می تواند توسط اجزای کامپیوتری استفاده شود) تبدیل می کند. یک منبع تغذیه با کیفیت بالا و قدرت کافی، عملکرد و قابلیت اطمینان دستگاه شما را افزایش می دهد و استفاده از یک منبع تغذیه بی کیفیت می تواند منجر به هنگ کردن و ریست های تصادفی سیستم شود.

شناخت پاور کامپیوتر

منبع تغذیه، شاهرگ حیاتی سیستمپاور

اکثر افراد به دلیل عدم آگاهی از توان، کیفیت و نقش کلیدي منبع تغذیه در هنگام خرید و یا ارتقاي سیستم خود، همواره بودجه کمتري را صرف تهیه آن نسبت به سایر قطعات سخت افزاري می نمایند، که این مسئله در دراز مدت موجب بروز مشکلات بسیاري براي کاربران می گردد. به همین دلیل شرکت آینده سیما از سال گذشته اقدام به عرضه جداگانه کیس و پاور نمود تا فرهنگ انتخاب پاور مناسب جهت سیستم را در بازار سخت افزار معرفی نماید. هدف از این کار آگاهی دادن غیر مستقیم به مشتري و توجه به اهمیت منبع تغذیه می باشد چرا که با این روش مشتري در هنگام خرید منبع تغذیه، مجبور به تعیین حدود توان مصرفی سیستم خود سپس انتخاب پاور Power با توان و کیفیت مناسب می گردد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با قلب تپنده سیستم خود آشنا نماییم.

منبع تغذیه چیست؟

همانطور که می دانید هر وسیله الکترونیکی بنا به طراحی خاص خود، به ولتاژ و آمپراژ مشخصی جهت راه اندازي و کارکرد نیاز دارد. منبع تغذیه دستگاهی است که قادر است از یک ورودي با ولتاژ و آمپراژ ثابت (بنا به طراحی داخلی خود)، ولتاژ وآمپراژ مختلفی را تولید نماید.

منبع تغذیه کامپیوتر چیست؟

کامپیوتر هاي شخصی نیز مانند هر وسیله الکترونیکی جهت کار به منبع تغذیه خاص خود نیاز دارند، منبع تغذیه اي که بتواند ولتاژ هاي مورد نیاز بخش هاي داخلی یک کامپیوتر را تامین نماید.

همانطور که می دانید ولتاژهاي مورد نیاز یک PC، ثابت و شامل +12 ، +3.3V ، +5V ، -5V ، -12V ، +5V/SB می باشد. اما در منبع تغذیه کامپیوتر پارامتر متغیری مانند آمپراژ و بالانس توان خروجی نیز وجود دارد.

در مورد آمپراژ خروجی منبع تغذیه (که متناسب با توان آن می باشد) می توان گفت که منبع تغذیه هاي کامپیوتر بنا به موارد مصرف و سخت افزار هاي متصل به آن داراي توان هاي مختلفی می باشند به طور مثال در گذشته اي نه چندان دور یک سیستم پنتیوم 4 معمولی جهت کارکرد به منبع تغذیه اي با قدرت 200 وات نیازداشت ولی اکنون یک سیستم پنتیوم 4 معمولی به منبع تغذیه اي با قدرت حداقل 300 وات نیاز دارد و این به دلیل آن است که مصرف کلیه قطعات سخت افزاري جدید به طرز چشمگیري افزایش یافته است. البته در کلاس آموزش تعمیر پاور نحوه ولتاژگیری خروجی کانکتورهای منبع تغذیه عملا با مولتیمتر انجام میشود.

متغیر دیگري که درمنابع تغذیه کامپیوتري وجود دارد، بالانس توان خروجی برروي شاخه هاي خروجی می باشد.

ساختارداخلی منابع تغذیه کامپیوتري داراي چند ویرایش یا ورژن مختلف می باشند. ویرایش 1,3 که هم اکنون نیز به اشتباه کاربرد دارد در بالانس خروجی خود 5V+ پر قدرت تري به نسبت 12V+ دارد حال آنکه اکثر قطعات سخت افزاري جدید، توان مصرفی اصلی خود را از شاخه 12V+ تامین می نمایند که تامین آمپراژ مورد نیاز شاخه 12V+ این قطعات تنها از عهده منابع تغذیه جدید با ویرایش 2,0 به بالا تر برمی آید چرا که در بالانس خروجی این مدل ها، 12V+ پرقدرت تری به نسبت 5V+ وجود دارد و گاها دارای دو یا سه شاخه مجزا در خروجی 12V+ خود می باشند (DUAL LINE +12V).

آشنایی با اجزاي داخلی منبع تغذیه

در این مقاله سعی شده است که به صورت مختصر و با زبان ساده، شما را با اجزاء داخلی منبع تغذیه آشنا نماییم. بدیهی است که این ساختار، همگانی و عمومی نبوده و در حدود 75% ساختار داخلی منابع تغذیه استاندارد کنونی را در بر می گیرد.

EMI) Line Filter): این بخش از دو عنصر القاگر و خازن تشکیل شده است که وظیفه ممانعت از خروج فرکانس هاي اضافی محدوده کاري (NISE) منبع تغذیه به بیرون  حاصل ازسیستم سوئیچینگ و همچنین ممانعت از ورود فرکانس هاي اضافی حاصل از دوران موتور هاي الکتریکی و یا سیستم هاي تولید کننده حرارت به داخل منبع تغذیه را برعهده دارد.

Input Capacitor: این قسمت از دو خازن الکترولیت با ظرفیت متناسب توان منبع تغذیه تشکیل شده است که وظیفه کنترل سطح ولتاژ ورودي در هنگام کارکرد و همچنین ذخیره انرژي مورد نیاز مدار سوئیچینگ به هنگام وقفه هاي کوتاه انرژي را بر عهده دارد.

Switching Power: این بخش از دو ترانزیستور قدرت (MOSFET) تشکیل شده است که وظیفه کنترل سطح ولتاژ خروجی از طریق زمان روشن و خاموش شدن (سوئیچ) را بر عهده دارد.

Transformer: این بخش بنا به نوع طراحی ، از دو تا سه ترانس (Switching TR, Stand, By TR Drive TR) تشکیل شده است ، که علاوه بر ایزولاسیون DC وظیفه تغییر سطح ولتاژ را بر عهده دارد. طراحی در این قسمت بسیار حساس می باشد زیرا اگر تعداد دور هاي اولیه و ثانویه متناسب با طراحی مدار PWM نباشد، پایداری مدار  ضریب اطمینان نیمه هادی و در نهایت کارکرد منبع تغذیه با مشکل اساسی مواجه خواهد شد.

Output Diodes: این قسمت از دیودهاي FAST , ZENER , SHUTKEY تشکیل شده است که وظیفه یکسو سازي ولتاژ خروجی را در حالات عادي و قطع کامل جریان خروجی در حالات خاص را بر عهده دارد.

Output Filter: این قسمت از چند خازن الکترولیت و سلف هاي چند لایه تشکیل شده است، که وظیفه ذخیره انرژي در زمان روشن و ارائه آن در زمان خاموشی ترانزیستور را بر عهده دارد.

Heat Sink: این قسمت از آلیاژهاي مختلف آلومینیوم و مس ساخته می شود و به واسطه تعبیه شیارهایی برروي آن جهت عبور جریان هوا، وظیفه انتقال دما از ترانزیستورهاي سوئیچینگ و همچنین دیودهای FAST, SHUTKEY، به محیط اطراف را بر عهده دارد.

شکل هاي 1 تا 4 نماي داخلی منبع تغذیه و اجزاي آن را نشان می دهند.

منبع تغذیه 

خازن های منبع تغذیه

اجزای داخلی منبع تغذیه

رگلاتورهای منبع تغذیه

برد پاور

برد پاور

فیلتر پاور

فیلتر و نویزگیر پاور

FAN: این قسمت علی رقم اینکه معمولا اهمیتی براي آن از طرف مصرف کنندگان قائل نمی شوند، بسیار مهم و حیاتی می باشد، چرا که رابطه مستقیمی با راندمان و طول عمر منبع تغذیه دارد. هر چقدر تهویه هواي گرم از محیط داخلی منبع تغذیه به فضاي بیرونی بهتر انجام گیرد کارکرد منبع تغذیه افزایش می یابد. جدیدا تولید کنندگان از فن هاي cm * 12 در محصولات خود استفاده می نمایند که این مورد باعث تهویه هواي گرماطراف پردازشگر و همچنین بی صدا شدن منبع تغذیه گردیده است.

PCB: برد اصلی منبع تغذیه می باشد که کلیه قطعات بر روي آن نصب می شوند. رعایت استانداردهاي مختلف از جمله آتش سوزي درساخت برد، باعث افزایش ضریب ایمنی کاربر در موارد خاص می گردد.

IC Controler: این قسمت پیچیده ترین بخش مدار PWM می باشد و درسال هاي اخیر تغییرات چشمگیري درطراحی این قسمت به وجود آمده است بطوري که امروزه آي سی هاي جدید چند نوع وظیفه مختلف را برعهده دارند که درنهایت باعث افزایش دقت درکارکرد منبع تغذیه گردیده است. در زیر بطور خلاصه به وظایف آي سی هاي جدیدي که در بعضی از پاورهاي جدید و بخصوص پاور هاي GREEN به کار رفته اشاره شده است:

  1. کنترل خروجی؛ که با تولید پالس هاي Whidh Modulation Puls، فرآیند تغییر پنهانی یک رشته پالس بر اساس تغییرات سیگنال هاي دیگر و اعمال بازخورد ولتاژ و جریان و راه اندازي نرم در کلیه خروجی ها را بر عهده دارد.
  2. شبیه سازي؛ ازطریق یک شبکه تقسیم مقاومتی، کسري از ولتاژ خروجی به آي سی جهت مقایسه با یک ولتاژ مبنا، منتقل می شود و در صورت بروز هرگونه تغییر در خروجی دستور DOWN از طریق آی سی صادر می شود.
  3. نوسان ساز؛ که در فرکانس پایه کار می کند و موج مثلثی جهت استفاده در PWM را تولید می کند.
  4. راه انداز خروجی؛ که توان کافی را جهت به کارگیري در مقاصد کم و میانه، تولید می کند.
  5. ولتاژ مبنا؛ که ولتاژ پایه را جهت مقایسه خروجی ها و همچنین یک ولتاژ پایدار براي سایر بخش ها تولید می کند.
  6. مبدل خطا؛ که عرض پالس DC خروجی را متناسب با سطح ولتاژ، تنظیم می نماید.
  7. Power Factor Correction؛ که وظیفه تصحیح هارمونیک هاي فرکانس خروجی و هدایت و کنترل آنها به مدار PWM را بر عهده دارد.

هریک ازقطعات سخت افزاري با چه ولتاژي تغذیه می شوند؟

می خواهیم در این مبحث شما را با نوع ولتاژ مصرفی قطعات سخت افزاري آشنا کنیم. در این مبحث و با توجه به جدول ارائه شده، شما خواهید دید که چگونه ولتاژ مصرفی پردازشگرهاي پنتیوم 3 که ازشاخه 5V+ تغذیه  می شدند در پردازشگر های پنتیوم 4 به شاخه 12V+ منتقل گردیده است. همین جهش و تغییر نوع توان مصرفی، اکنون نیز به نوعی در پردازشگرهاي Intel Prescott و AMD Athlon 64 و نیز سایر قطعات سخت افزاي به وجود آمده است.

در سخت افزارهاي جدیدي که امروزه به کار گرفته می شود توان مصرفی اصلی به شاخه 12+ منتقل گردیده است و برخی شرکت ها با تغییر تکنولوژي در ساختار مصرفی سخت افزارهاي جدید، اقدام به واردات و تولید پاور هاي متناسب با این تکنولوژي نموده است.

پاورهای کامپیوتر، در بالانس شاخه هاي خروجی خود، توان اصلی را به 12v+ هدایت و در دو شاخه خروجی مجزا (DUAL LINE +12V) ارائه داده است. در ادامه توجه شما را به نوع ولتاژ مصرفی قطعات سخت افزاري که در جدول 1 درج گردیده است ، جلب می نماییم؛

بالانس خروجی پاور

تفاوت پاورهاي 20 پین با پاورهاي 24 پین چیست؟

همانطور که در مطالب قبلی اشاره گردیده است پاورهاي ویرایش 1.3 از شاخه +12V ضعیف تری برخوردار و کانکتور خروجی در این مدل ها داراي 20 پین می باشد. ولی پاورهاي ویرایش 2.0 که از +12V پرقدرت تري برخوردار می باشند داراي کانکتور 24 پین می باشند. متاسفانه در بازار فروش کامپیوتر بارها دیده شده است که با استفاده از تبدیل 20 پین به 24 پین، جهت راه اندازي اینگونه سیستم ها استفاده شده است، چرا که اکثر کسانی که در ایران سیستم مونتاژ می نمایند، روشن شدن یک سیستم را ملاك سالم بون و راه افتادن آن می دانند، حال آنکه دانسته یا ندانسته به اشتباه بزرگی دست زده اند و اینگونه سیستم ها دیر یا زود با مشکلات بزرگی اعم از کارکرد و یا راندمان برخورد خواهند نمود. یعنی اگر خوش شانس باشند و مشکلاتی مانند از بین رفتن قطعات سخت افزاري براي آنها به وجود نیاید، قطعا سرعت پرداًزش و پارامترهاي وا بسته به آن، که اغلب براي ارتقاي آنها حاضریم مبالغ هنگفتی پرداخت نماییم به طرز چشمگیري کاهش می یابد.

کانکتور ۲۴ پین پاور

نمونه اي از کانکتور 24 پین

سوکت خروجی برق پاور

کانکتور 24 پین با قابلیت تبدیل به 20 پین

مطابق بررسی هاي مجله معتبر THG اکثر افراد حاضرند براي ارتقاي 20% سرعت پردازنده خود مبالغ زیادي را صرف نمایند حال آنکه عدم توجه به تناسب توان پاور و همچنین کیفیت پاور خریداري شده، که حدودا 20% قیمت یک پردازنده می باشد آنها را با مشکلات عدیده اي روبرو می کند.

در کشور ما با توجه به محدودیت هاي سخت افزاري که در مبانی واردات و توزیع وجود دارد، اکنون در محدودیت زمانی قرار گرفته ایم که مجبور به ارائه پاورهایی با قابلیت استفاده در هر دو حالت 20 پین و 24 پین می باشیم تا بتوایم نیاز هر دو طیف متقاضی را در این پروسه زمانی، تامین نماییم. شرکت آینده سیما در ابتکاري جدید، اقدام به عرضه پاورهاي 24 پین با قابلیت استفاده در مادربردهاي 20 پین نموده است. در این سري از پاورها همسو با افزایش توان شاخه +12V از توان شاخه +5V کاسته نشده است ولی این پاورها کماکان از یک شاخه در خروجی +12V برخوردار می باشند و نمی توانند جزو گروه پاورهاي ویرایش 2.0 قرار بگیرند.

برای عیب یابی پاور در تعمیر پاور شما نیاز دارید که مقدار خروجی های آنرا دقیق بدست آورید.

توجه شما را به کانکتور خروجی و نوع تبدیل 24 پین به 20 پین در عکس شماره جلب می نماییم. همچنین در این مدل ها، سعی شده است تا از کانکتورهاي جدید خروجی، مانند S.ATA و PCI.Express نیز استفاده شود. اما در عین حال توصیه کامتک، استفاده از پاورهاي ویرایش 2.0 در سخت افزارهاي حرفه اي جدید می باشد. چرا که این سري از قطعات سخت افزاري جدید مصرفی بیش از 18 آمپر از شاخه 12+ ولت که توانی در حدود 200 وات می باشد، نیاز به حداقل دو شاخه مجزا در خروجی 12+ ولت دارد.

خروجی های پاور کامپیوتر

نمونه اي از کانکتورهاي جدید

چگونه پاور متناسب با توان مصرفی سیستم خود انتخاب نماییم؟

هر یک از قطعات سخت افزاري مقدار توان مصرفی خاص خود را دارند که می توان با جمع نمودن مقدار توان ها، توان مصرفی کلی سیستم خود را محاسبه نمایید. تولیدکنندگان پاور در سراسر جهان توصیه می کنند پاوري را انتخاب نمایید که حداقل 10% بالا تر از توان حداکثر سیستم شما، قدرت داشته باشد! چرا که راندمان و کارآیی یک پاور در مصرف بالاتر از حداکثر 90% توان واقعی آن در دراز مدت، به طور چشمگیري کاهش می یابد و کاربر را با مشکلات عدیده اي روبرو می نماید.

واحد فنی و خدمات پس ازفروش کامتک (GREEN) طبق تحقیقات گسترده و با همکاري تعدادي از مراکز تحقیقاتی کشور در زمینه الکترونیک و انفورماتیک و همچنین چندین سایت معتبر از جمله Intel و AMD موفق به تعیین حدود توان مصرفی قطعات سخت افزاري گردیده است که شما را به مطالعه دقیق آن و محاسبه توان مصرفی سیستم از روي جداول 2 تا 7، دعوت می نماییم.

توان مصرفی قطعات کیس

توان مصرفی کیس

مشخصات فنی یک منبع تغذیه با کیفیت مطلوب چیست ؟

شاید براي شما این مسئله به وجود آمده باشد که صرفا توان خروجی در منبع تغذیه ملاك مناسبی جهت کارایی آن می باشد در حالی که نکات مهم دیگري نیز در بحث منبع تغذیه وجود دارد. به طور مثال اگر توان پاور متناسب با توان مصرفی سیستم باشد ولی مقدار نویز و ریپل خروجی از منبع تغذیه، بالاتر از حد استاندارد باشد، سرعت پردازش اطلاعات در سیستم به طور چشمگیري کاهش می یابد و سیستم ممکن است در حین کار بارها خاموش شود و شما را با دردسر هاي زیادي مواجه نماید بطوریکه پس از تست هاي مختلف و جابجایی قطعات، در نهایت به این نتیجه خواهید رسید که منبع تغذیه داراي اشکال می باشد. در این رابطه شما را با مختصري از نکات فنی یک منبع تغذیه با کیفیت مناسب، آشنا می نماییم؛

MTBF TEST: مطابق با استاندارد ، طراحی مدار ، کیفیت قطعات داخلی و دور فن به گونه اي باشد که باعث بالا رفتن عمر مفید منبع تغذیه گردد.

EMC TEST: مطابق با استاندارد ، منبع تغذیه داراي ضربه گیر ورودي و لاین فیلتر به همراه خازن های X , Y با علامت درج شده استاندارد باشد.

BURN IN TEST: حرارت قطعات داخلی از محدوده مجاز تعیین شده در استاندارد تجاوز نکرده و در صورت از کار افتادن فن ، منبع تغذیه به طور خودکار خاموش شود.

LOW NOISE: نویزبه وجود آمده ، از محدوده مجاز تعیین شده دراستاندارد ، تجاوزننماید ، که این مورد در کارایی رایانه و همچنین بالا رفتن عمر مفیدقطعات متصل به منبع تغذیه تاثیر بسیار زیادي دارد.

SILENT PC: طراحی مدار به گونه اي باشدکه دوران فن ها ، متناسب با حرارت داخلی ، تغییر یابد . این مورد باعث پایین آمدن نویز صوتی و بالا رفتن عمر مفید فن می گردد.

HI-POT TEST: در حدود تعیین شده در استاندارد ، در صورت افزایش ناگهانی ولتاژ در ورودي، منبع تغذیه دچار آسیب جدي نشود.

THERMINAL EARTH: مطابق با استاندارد ، منبع تغذیه داراي ترمینال تخلیه بار الکتریکی و همچنین درج علامت مربوطه بر روي بدنه داخلی باشد.

PCB FIRE TEST: مطابق استاندارد آتش سوزي ، برد اصلی منبع تغذیه داراي کلیه موارد و نکات ایمنی لحاظ شده در استاندارد آتش سوزي باشد.

HOLD UP TIME: مدت زمانی که به طول می انجامد تا ولتاژ 5V+ پس از وقفه انرژی در ورودي، ازمرز 90%  مقداراولیه خود پایین تر بیاید، مطابق با استاندارد باشد.

GOOD TIME POWER: مدت زمانی که به طول می انجامد تا ولتاژ 5V+ پس از روشن شدن منبع تغذیه، از مرز 95% مقدار اولیه خود عبور کند، مطابق با استاندارد باشد.

SHORT CIRCUIT PROTECTION: در صورت به وجود آمدن اتصال کوتاه در هر یک از شاخه هاي خروجی ، منبع تغذیه به صورت خودکار خاموش شود.

POWER PROTECTION OVER: در حدود تعیین شده در استاندارد ، در صورت افزایش بار مصرفی خارج ازتوان حداکثر ، منبع تغذیه به صورت خودکار خاموش شود.

OVER VOLTAGE PROTECTION: در حدود تعیین شده در استاندارد ، در صورت افزایش ولتاژ در هر یک از شاخه هاي خروجی،منبع تغذیه به صورت خودکار خاموش شود.

UNDER VOLTAGE PROTECTION: در حدود تعیین شده در استاندارد، در صورت کاهش ولتاژ در هر یک از شاخه هاي خروجی ،منبغ تغذیه به صورت خودکار خاموش شود.

OVER CURRENT PROTECTION: در حدود تعیین شده در استاندارد ، در صورت اضافه بار خارج از توان بر روي هر یک از شاخه هاي خروجی ، منبع تغذیه به صورت خودکار خاموش شود.

SCAN DISC FREE PROTECTION: مطابق استاندارد و جهت جلوگیري از آسیب اطلاعات، مدت زمانی که منبع تغذیه پس از دستور SHUT DOWN به طور کامل خاموش می شود، بیشتر از ms 2 به طول انجامد، تا از اجرای  SCAN DISK پس از راه اندازی مجدد سیستم عامل جلوگیری شود. (ms2<#PS-OFF)

CORRECTION POWER FACTOR: در حدود تعیین شده دراستاندارد ، هارمونیک هاي فرکانس خروجی توسط مدار PWM تصحیح شود ، که این امر باعث افزایش راندمان منبع تغذیه و کاهش مصرف انرژي می گردد

STABLE REGULATION: مطابق استاندارد ، ولتاژ در شاخه هاي خروجی 3.3V+ , 5V , 12V حداکثر تا 5% +/- و ولتاژ خروجی شاخه های 12V- , -5V حداکثر تا 10% +/- نوسان داشته باشد.

CREEPAGE DISTANCE: مطابق استاندارد ، قطعات داخلی و فواصل ما بین آنها ، براساس جریان خزشی ، عایق کاري شده باشد که این مورد باعث جلوگیري از آسیب دیدگی کاربر و یا سایر قطعات جانبی می گردد.

CROSS REGULATION &INTERACTION: مطابق استاندارد ، با اعمال بار متقابل بر روي هر یک از خروجی ها ، تغییر ولتاژ سایر خطوط در گستره معین و هماهنگ با سخت افزار به کاربرده شده باشد . این مورد در سال هاي اخیر با توجه به تغییرات مکرر تکنولوژي به طور مرتب رو به تغییر بوده و عدم رعایت آن باعث بروز مشکلات اساسی گردیده است.

CONDUCTED EMI: در صورتی که منبع تغذیه به فیلترهاي مناسب ورودي و خروجی مجهز باشد ، تداخل فرکانس هاي رادیویی بر روي پایانه هاي ورودي و خروجی ، باید در محدوده مجاز تعیین شده در استاندارد باشد.

RADIATED EMI: مطابق با استاندارد ، تشعشعات مغناطیسی که از داخل منبع تغذیه به بیرون و بالعکس در جریان است، باعث بروز مشکل درکارکرد منبع تغذیه و نیز سایر وسایل الکترونیکی مجاور آن نگردد.

ESD PERSONNAL: مطابق استاندارد ، در صورت باردار شدن بدن کاربر به الکتریسیته ساکن و تماس کاربر با منبع تغذیه ، مشکلی در کارکرد منبع تغذیه به وجود نیاید.

مشخصات ظاهري یک منبع تغذیه با کیفیت مطلوب چیست؟

شاید این سوال براي شما پیش آمده باشد که چگونه می توان یک پاور مناسب را از نظر ظاهري شناخت؟ چرا که براي مصرف کننده نهایی امکان انجام تست هاي فنی وجود ندارد. در اینجا شما را با تعدادي از موارد ظاهري یک منبع تغذیه مناسب و استاندارد آشنا می کنیم که قطعا در صورت رعایت شدن آنها توسط تولید کننده، شمااین اطمینان را پیدا می کنید که منبع تغذیه مورد اشاره مناسب و در محدوده اي که استاندارد مشخص نموده، تولید شده است و شما را در آینده با مشکلات ناشی از منبع تغذیه غیر استاندارد مواجه نمی نماید:

  1. جهت استفاده در ایران پاوري مناسب است که حتما کلید روشن و خاموش داشته باشد.
  2. حداقل داراي استاندارد CE باشد وعلامت آن برروي برچسب نصب شده، درج شده باشد.
  3. کابل برق پاور در سه قسمت اصلی آن شامل ؛ دوشاخه ، کابل و مادگی حتما داراي علامات استاندارد باشد.شکل ظاهری پاور
  4. ضخامت کابل هاي خارج شده از منبع تغذیه متناسب با توان منبع تغذیه و کانکتورهاي متصل به آنها حتما داراي علامات استاندارد باشند. به طور مثال یک پاور با توان واقعی 300 وات حتما باید داراي کابل هاي خروجی، با ضخامت حداقل 18 AWG باشد.

    (AWG (AMERICAN WIRE GAUGE: واحد اندازه گیري قطر کابل، بدون در نظر گرفتن مقیاس متریک میباشد. به نمونه هاي تبدیل شده این واحد به مقیاس متریک توجه نمایید:

    16 1.291mm AWG

    18 1.024 mmAWG

    20 0.8128 mmAWG

    22 0.6426mm AWG

  5. داراي کارت گارانتی شرکت تولیدکننده باشد و حتما تاریخ اتمام گارانتی درآن ذکر شده باشد.

  6. علاوه بر مقدار توان حداکثر که بر روي برچسب ذکر شده است، حتما مقدار توان واقعی آن در قسمتی از برچسب و یا مدل ذکر شده باشد. چرا که براي کاربر فقط و فقط مقدار توان واقعی پاور اهمیت دارد.

  7. حداکثر تفاوت میان توان واقعی و توان حداکثر درج شده بر روي برچسب از 50% تجاوز نکرده باشد.

  8. مهمترین قسمتی که از نظر ظاهري می توان یک پاور مناسب را شناخت، ارتفاع ترانس هاي به کار برده شده در مدار داخلی آن می باشد. ارتفاع ترانس سوئیچینگ در پاورهاي استانداردي که توان مناسبی دارند معمولا بیشتر از 4 سانتیمتر می باشد، حال آنکه ارتفاع ترانس در پاورهاي ضعیف بازار در حدود 2 تا 3 سانتیمتر می باشد. از نظر فنی هرچه ارتفاع ترانس بیشتر باشد قدرت و تحمل آن دربرابر آمپراژ عبوري بیشتر می شود.

  9. برچسب نصب شده بر روي جعبه پاور ، خوانا و شامل موارد زیر باشد:

  • محدوده ولتاژ ورودي، جریان ورودي و فرکانس کاري بر روي آن درج شده باشد.
  • علاوه بر مقدار توان خروجی حداکثر، مقدار توان خروجی واقعی نیز بر روي آن درج شده باشد.
  • نام کارخانه تولید کننده به همراه علامت تجاري آن، بر روي برچسب درج شده باشد.
  • نام آزمایشگاه هاي تایید کننده و همچنین کلیه علامات استانداردهاي کسب شده، بر روي آن درج شده باشد.
  • مشخصات ولتاژ هاي خروجی و همچنین مقدار آمپراژ عبوري هر یک ازآنها به طور مجزا، برروي آن درج شده باشد.

لیبل منبع تغذیه

لیبل منبع تغذیه

آشنایی با تاییدیه ها و استاندارد هاي مربوط به منبع تغذیه

بحث در مورد استاندارد هاي مربوط به منبع تغذیه بسیار گسترده می باشد که نمی توان به طورکامل به آنها اشاره نمود. هر یک از کشور هاي صنعتی براي خود استاندارد هایی به منظور کسب اطمینان از ایمنی کامل کاربر در هنگام استفاده از منبع تغذیه دارند. واژه ایمنی براي تجهیزات الکترونیکی به معناي آن است که محصولات تولید شده ، ایجاد شوك نکند ، آتش نگیرد و یا حالات نا خواسته را به کاربر تحمیل ننماید. در مورد منبع تغذیه موارد ایمنی مضاعفی در نظر گرفته شده است ، چرا که منبع تغذیه نه تنها نیازهاي ایمنی خود، بلکه نیازهاي ایمنی کلیه قطعاتی که از آن تغذیه می شوند را نیز تامین می نماید. در این مورد قصد داریم تا شما را با تعدادي از این استانداردها آشنا نماییم؛

FCC ,TUV ,CB ,UL ,CE, CUL ,D ,N ,S , FI ,VDE ,NKO ,EMI ,BSI ,CSA همچنین شرکت هاي معتبري مانند Intel و AMD نیز داراي آزمایشگاه هاي بسیار پیشرفته اي می باشند که قادر می باشند شرایط بسیار دشواري را جهت تست راندمان یک پاور به وجود آورند و در صورت احراز این شرایط تاییدیه خاص خود را صادر می نمایند . به طور مثال شرکت Intel تمرک ز بسیار زیادي بر روي نویز و ریپل خروجی منابع تغذیه دارد و این به دلیل آن است که نویز و ریپل خروجی پاور تاثیر مستقیم بر روي بازدهی و سرعت پردازشگرهاي Intel دارد. همچنین تمرکز شرکت AMD بر روی مسئله تخلیه حرارت داخلی پاور و کیس می باشد، چرا که این سري از پردازشگرها حرارت بسیار بالایی تولید می نمایند و مسئله تخلیه این حرارت به جهت افزایش راندمان پردازشگر AMD، بسیار حائز اهمیت می باشد.

در ایران نیز، مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک (معتبرترین موسسه استاندارد کشور در زمینه الکترونیک) مسئولیت بررسی و انجام آزمایشات ایمنی و کیفی رابرعهده دارد که براساس آن براي منابع تغذیه اي که این بررسی ها را با موفقیت پشت سر گذاشته باشند، تاییدیه خاص خود را صادر می نماید. البته قسمتهای داخلی پاور شامل برد و نحوه تست و اندازه گیری قطعات و عیب یابی پاور در کلاس آموزش تعمیر منبع تغذیه بصورت عملی زیر نظر تعمیرکار کامتک بررسی میشود.

کامپیوتر و لپ تاپ شناخت منبع تغذیه پاور سخت افزار پاور بهترین پاور
ارسال پیام در واتساپ