منو

خلاصه آموزش تعمیر موبایل

الکترونیک

لازم است برای درک بهتر شما حالت دیگری شروع تعمیر موبایل را براتون شرح بدیم. در این مقاله مختصری درباره جزوه آموزش تعمیر موبایل به از زبان یک کارشناس دیگر مهیا کرده ایم. کلیه اصطلاحات اولیه تعمیر تلفن همراه در این بخش آورده شده است.

خلاصه آموزش تعمیر موبایل
دسته‌بندی: الکترونیک

خلاصه آموزش تعمیر موبایل

در اینجا کلیات کار تعمیر موبایل را بصورت اختصار بزبان کارشناس دیگری آورده ایم. لازم است که برای یادگیری بهتر آموزش تعمیر موبایل بتوانیم مقالات و جزوات مختلف را بخوانیم و هر یک را عملی تمرین کنید. البته کلاسهای آموزش تعمیر موبایل نیز برای کار عملی صحیح ضروری است.

جزوه آموزش تعمیر موبایل

در ابتدا شما را با ابزارهای مهم در تعمیرگاه موبایل آشنا میکنیم. این ابزارها برای شروع کار تعمیر برد موبایل ضروری است.

ابزارهای لازم در تعمیرات موبایل

سیم قلع کش: در حالت اتصالی بین پایه ها و یا در حالتی که قلع انباشته شود از این سیم جهت جذب قلع و از بین بردن اتصالی استفاده خواهیم کرد.

گیره کار: جهت محکم کردن و تثبیت برد روی میز کار از آن استفاده می شود. تا بتوان به راحتی کار تعویض قطعه را انجام داد.

مولتی متر: در قسمت عیب یابی از آن استفاده می شود دارای قسمت های مختلف جهت تست قطعات می باشد. مانند تست مقاومت ها، خازن، دیود، ترانزیستور.

تست برقراری ارتباط میان دو نقطه از طریق مولتی متر انجام می گیرد که دارای دو نوع می باشد: دیجیتال، آنالوگ

نقشه برد موبایل: جهت عیب یابی دستگاه مادربرد استفاده می شود.

دستگاه لوپ: این دستگاه جهت زوم کردن روی قطعات و بزرگنمایی استفاده می شود.

دستگاه اولتراسونیک: برای شستشوی برد در مایع اولتراسونیک استفاده می شود.

آموزش باز کردن و جداسازی قطعات گوشی

حل مشکل خاموش شدن گوشی هنگام زنگ خوردن

اگر شما یک تعمیرکار هستین ممکنه با مشکل خاموش شدن گوشی هنگام زنگ زدن روبرو شده باشید و یا در آینده نزدیک حتما با این مورد رودررو خواهید شد و یا یک مصرف کننده از گوشی هستین حتما به این مشکل برخورده اید که در حال خواندن این مطلب هستین.

چگونگی برطرف نمودن اتصالی که موجب جریانکشی گوشی میشود.

گوشی هایی که قبل از پاور جریانکشی بالائی دارند :
در این مرحله با وصل کردن گوشی به منبع تغذیه قطعه خراب داغ میکند و با لمس کردن قطعات، قطعه داغ شده مشخص گردیده و آنرا از برد جدا نمائید سپس مجددا جریانکشی گوشی را تست کنید، اگر جریانکشی گوشی صفر گردید قطعه ای که داغ میکرد را تعویض کنید. اما اگر جریانکشی صفر نگردید ولی کم شد، در این حالت احتمال خرابی قطعات وابسته به قطعه ای که داغ میکرده وجود دارد آنها را بوسیله تست با اهم متر شناسایی کرده و تعویض میکنید.

در مواردی پیش می آید که گوشی جریانکشی بالا دارد ولی قطعه ای داغ نمیکند، که این از اتصالی مدارهای درونی لایه های برد میباشد و چاره ای ندارد.

گوشیهایی که جریانکشی آنها زیر 0.15 آمپر میباشد :
درگوشی موبایل بعضی از قطعات آیسی بخاطر جریان مصرفی زیادی که دارند مستقیما از باتری تغذیه میشوند و در مسیر این آی سی ها به مدار برق باتری از قطعه کوئل جهت ضربه گیر استفاده گردیده است. با حوصله و دقت لازم از طریق نقشه مسیر برق ورودی به قطعه آی سی که توسط کوئل با برق مثبت باتری در ارتباط میباشد را پیدا کرده و آن کوئل را از مسیر مربوطه جدا کرده و گوشی را به منبع تغذیه وصل کنید و تست جریانکشی نمائید. دراینحالت اگر با حذف کردن این کوئل مقدار جریانکشی گوشی صفر شد، نتیجه میگیریم که این آی سی خراب میباشد و آنرا تعویض میکنید.

در صورتیکه با در آوردن آی سی مربوطه جریانکشی گوشی صفر نگردید ولی کمتر شد، در اینجا دو حالت دارد :
یکی اینکه، یا قطعات طبقات دیگر گوشی خراب میباشند و اتصالی دارند و یا اینکه قطعات وابسته به این آی سی خراب میباشد و موجب خرابی آی سی مذبور گشته است که در اینحالت قبل از نصب آی سی سالم قطعات وابسته به آی سی ای که داغ میکرده را بوسیله تست با اهم متر پیدا کرده و تعویض نمائید.

(در گوشی موبایل اکثرا خازنهای الکترولیت که دارای قطب مثبت و منفی میباشند و همچنین خازنهائی که با ظرفییت زیر 4.7 میکروفاراد) بویڇه 1 میکرفاراد راحتتر از بقیه خازنها خراب میشوند . اما اگر با درآوردن کوئل این آی سی جریانکشی تغییری نکرد، این قسمت از گوشی موبایل سالم میباشد و باید به سراغ طبقه دیگر گوشی رفته و از طریق نقشه تست طبقات بعدی را انجام دهید تا به نتیجه برسید . گوشی را بوسیله التراسونیک و یا تینر شستشو داده و دوباره تست کنید که در اینحالت، در اکثر موارد جریانکشی گوشی تغییر کرده و صفر میگردد.

در صورت بر طرف نشدن کامل جریانکشی، در این حالت آی سی یا آی سی هایی که در معرض آبخوردگی قرار داشتند را دونه به دونه درآورده و بدون آی سی مورد نظر جریانکشی گوشی را تست کنید، در این حالت اگر جریانکشی گوشی پائین آمد و یا صفر گردید به این نتیجه میرسیم که این آی سی مشکل جریانکشی داشت و با نگاه کردن به پایه های آی سی، در صورت سالم بودن ریبال کرده و مجددا نصب کنید و جریانکشی را تست نمائید و در صورت عدم نتیجه و پا برجا بودن جریانکشی، قطعه یا قطعات مربوطه را تعویض کنید.

  • اعمال فشار و جریان اضافی به مدار :

هر کدام از قطعاتی که در مدار مصرف میگردد دارای ظرفیت و توان مصرفی محدودی میباشند و طبق مقدار جریان و ولتاژ تعیین شده به کار خود ادامه میدهد، اگر ولتاژی بیشتر از مقدار ظرفییتش به آن وارد شود، قطعه و یا قطعات مربوطه خواهند سوخت و در نتیجه گوشی دچار جریانکشی خواهد گردید.

بطور مثال :
اگر کنترل کننده ولتاژ خروجی شارژر گوشی خوب عمل نکند و بجای ولتاژ، 7.5v ولتاژی بیش از آن و چیزی در حدود 12v را از خود خارج کند، دیود زنر ورودی مسیر شارژ که حداکثر ظرفییت آن 9v میباشد، با دریافت این ولتاژ اضافی خراب میشود و اتصالی میکند و گوشی دچار جریانکشی میگردد. و یا اینکه این ولتاژ اضافی به آی سی شارژ و یا آی سی تغذیه فشار وارد کرده و این آی سی را آسیب میرساند که در این حالت باعث جریانکشی گوشی می شود. در صورتیکه جریانکشی قبل از زدن کلید پاور 0.10 آمپر باشد و با فشردن کلید پاور جریان گوشی بالا رود عموما عیب از Ic pa میباشد و علتش بخاطر این است که با فشردن کلید پاور، همزمان که گوشی استارت آپ میکند، قسمت مدار آنتن نیز در حال شناختن شبکه میباشد و در این میان آی سی PA بیشترین جریان را میکشد و در صورت خرابی این آی سی جریانکشی گوشی بالاتر میرود.
در حالتیکه جریانکشی گوشی قبل از زدن کلید پاور 0.10 آمپر باشد، بعد از فشردن کلید پاور اگر جریانکشی گوشی هیچ تغییری نکند، احتمال خرابی از آی سی تغذیه خیلی زیاد است.

از آنجائیکه ولتاژ راه اندازی بسیاری از مدارات گوشی توسط آی سی تغذیه تامین میگردد، لذا با خرابی آی سی تغذیه ولتاژ مورد نیاز مدارات گوشی تامین نمیگردد وبا راه نیافتادن مدارات جریان اضافه ای کشیده نمیشود. 

  1. گوشی روشن نمیشود.
  2. گوشی وارد حالت فلش نمیشود.
  3. قسمت upp جواب نمیدهد.
  • ولتاژ رگلاتور تغذیه cpu را بررسی کنید.

تغذیه cpu Vcore به مقدار 1.35v توسط آی سی تغذیه و در گوشیهای دو هسته ای توسط رگلاتور smps تامین میگردد. در گوشیهایی که از دو Cpu استفاده میکنند در صورت دسترس نبودن این رگلاتور، میتوانید آن را از برد حذف نموده و با جامپر زدن نقاط Vcore مشکل را برطرف نماید.

  • آی سی تغذیه و مدارات وابسته به آن شامل ولتاژ های خروجی از جمله  v core , v ana Vaux و Vio وغیره را بررسی نموده درغیر این صورت آی سی تغذیه را ریبال نموده در نهایت تعویض کنید.
  • سر آخر همه cpu را بررسی کنید.

نکاتی چند از مقدار جریانکشی در گوشیها:

  • اگر با زدن کلید پاور مقدار جریان 0.01 آمپر باشد، در اکثر موارد عیب از کریستال اصلی و cpu میباشد. این ایراد میتواند از آی سی فلش و smps هم باشد (سری wd-2 , bb5)
  • اگر با زدن کلید پاور مقدار جریانکشی 0.02 آمپر باشد، در صورت داشتن ولتاژهای خروجی از آی سی تغذیه و آی سی Smps، عیب از لحیم سردی Ic Flash- و Cpu میباشد که با ریبال کردن Ic Flash- و در نهایت Cpu برطرف میگردد.
  • در اغلب گوشیهای سونی اریکسون با زدن کلید پاور مقدار جریان 0.05 آمپر باشد، احتمالا گوشی دچار ایراد نرم افزاری است و در اولین گزینه گوشی باید فلش گردد.

درصورتیکه نتیجه حاصل نشود ابتدا کریستال ساعت RTC اسیلاتور 32.768khz را تعویض کنید. ولتاژ 0.5 ولت را سر کریستال ساعت RTC بررسی نمائید و در صورت وجود ولتاژ، مقدار سیگنال را بررسی نمائید و اگر مقدار سیگنال 32.768khz مشاهده نگردد معمولا خرابی از کریستال ساعت میباشد ولی اگر ولتاژ سر کریستال دیده نشد خرابی از آی سی تغذیه میباشد.

خاموش شدن گوشی زمان زنگخوری
تذکر مهم: چنانچه شما کاربر عادی و غیر حرفه ای هستین حتما توصیه می کنیم به یکی از تعمیرگاه های مجاز مراجعه کنید در غیر اینصورت هرگونه عواقب ناشی از کار فقط و فقط به عهده خود شخص شماست.

روش های حل مشکل خاموش شدن:
قبل از هرچیزی سعی کنید از لحاظ نرم افزاری مشکل را بررسی کنید و در صورت جواب نگرفتن روش های فوق را تست کنید.

  1. قبل از هر چیزی از سالم بودن باتری و کانکتور باتری مطمئن شوید (تا حد امکان سعی کنید با یک باتری نو و اورجینال تست کنید)
  2. دستگاه را توسط منبع تغذیه روشن کنید و تست جریان کشی کنید (از حالت روشن کردن تا حالت استندبای) در حالت استندبای گوشی باید 0.00 یا 0.01 آمپر جریان کشی داشته باشد (نحوه تشخیص ایراد گوشی از طریق جریان کشی)
  3. ماژول یا کادر آنتن گوشی از لحاظ اتصالی و سلامتی بررسی گردد در صورت وجود هر گونه اشکال حل گردد.
  4. در این مواقع ممکن است آی سی PF گوشی صدمه دیده باشد با ریبال یا رفع قلع مردگی سعی در حل مشکل نمایید و در نهایت IC تعویض گردد.
  5. ویبره یا اسپیکر هم ممکن است در هنگام زنگ خوردن باعث بوجود آمدن مشکل شود سعی کنید آنها را از مدار جدا کنید و تست کنید (البته بصورت نرم افزاری هم میشه غیرفعال کرد)

نکته :از هرگونه لحیم کاری و … در مسیر اتصالات خودداری کنید.

نحوه تشخیص ایراد سخت افزاری گوشی از طریق جریان کشی
بسیاری از تعمیرکاران موبایل و تبلت هنگام تعمیر گوشی به جریان کشی دیوایس دقت می کنند و با استفاده از علائم موجود و مقدار جریان کشی، سخت افزار معیوب را تشخیص می دهند. برای تشخیص جریان کشی شما به دستگاه منبع تغذیه دیجیتالی نیاز دارید.

عیب عدم ارتباط box:

جریان کشی کمتر از 0.10 آمپر:

در گوشیهای نوکیا علاوه بر 0.01 – 0.05 تا 0.10 آمپر دیده شده است.

تعمیر این مدل گوشیها به دو صورت (نرم افزاری – سخت افزاری) میباشد.

اولین گرینه جهت تعمیر گوشی هایی که جریانکشی آنها زیر 0.10 آمپر باشد، تعمیر بصورت نرم افزاری (انجام عملیات فلش) پیشنهاد میشود.

در همچنین مواردی هنگام اتصال گوشی به باکس احتمال دارد به مشکل عدم ارتباط گوشی با باکس مواجه شوید یعنی گوشی Boot نشود.

جهت رفع آن، ابتدا از سلامتی کابل و تمیزی محل اتصال پینهای فلش مطمن شوید. در غیر این صورت، عیب سخت افزاری میباشد.

در اینجا به بعضی از عواملی که باعث عدم ارتباط box با گوشی میشوند را میپردازیم :

ابتدا از ارتباط مسیر bsi کانکتور باطری به برد و همچنین به آی سی پاور مطمئن شوید.

برد را از بابت رسوب، کثیفی و یا قلع مردگی (لحیم سردی) کاملا بررسی کنید.

از سالم بودن esd مربوط به مسیر سوکت usb اطمینان حاصل کنید. از آنجایی که مسیر usb با پین های فلش یکی میباشد، بنابراین خرابی esd مربوطه باعث بوت نشدن (عدم ارتباط گوشی با باکس) میگردد . البته در بعضی از گوشیهای جدید از دو esd مجزا برای مسیر usb و پینهای فلش استفاده شده است. همچنین در بعضی از مدلها جهت محافظت در مسیر اینترفیس Fbus بجای esd از مقاومت استفاده میگردد. 2600  1100

کریستال اصلی را تست کنید، البته بیشتر خرابی کریستال اصلی در صورت آبخوردگی و ضربه خوردگی شدید میباشد.

اگر box ufs داشته باشید بوسیله این پیغامها میتوانید به قسمت معیوب گوشی (سری Dct-4) پی ببرید.

پس از نصب box به گوشی با زدن دکمه chek این پیغام را میدهد که در اینجا ox نشانگر این عیبها میباشد. st boot err: bad resp upp ox FFFFF 72

انواع مشکلات در گوشی و روش عیب یابی :

مشکلات عدم شارژ :

عیب یابی توسط اندازه گیری ولتاژ خروجی که خود شامل حالات زیر است :

الف: ولتاژ در خروجی صفر است.

  1. کانکتور شارژ بررسی شود.
  2. فیوز بخش شارژ بررسی شود.
  3. سلف مدار شارژ بررسی شود.
  4. دیود مدار شارژ بررسی شود.
  5. IC کنرل شارژ بررسی شود.

ب : ولتاژ خروجی وجود داشته باشد ولی مقدار آن صحیح نباشد.

اگر کمتر بود :

  1. برد توسط اولتراسونیک شسته شود.
  2. مسیر شارژ بررسی شود.
  3. IC کنترل شارژ بررسی شود.

اگر بیشتر بود :

  1. IC منبع تغذیه بررسی شود.

ج : ولتاژ خروجی طبیعی باشد ولی عملیات شارژ روی صفحه دیده نشود.

  1. بررسی نرم افزاری
  2. خرابی مقاومت NTC که در مسیر Btemp باتری قرار دارد.

البته در بعضی گوشی ها با قطعی پایه BSI کانکتور باتری نیز این حالت به وجود می آید.

مشکلات تصویر :

عیب یابی این مشکل به صورت زیر است :

  1. محل اتصال LCD به برد بررسی شود (برای گوشی هایی که اتصال LCD به برد به صورت پدی یا فنری است)
  2. مسیر ارتباط LCD به برد بررسی شود (برای گوشی هایی که مسیر بین LCD و برد از نوع Flex cable می باشد)
  3. LCD تست شود.
  4. بررسی فیلتر های ESD مربوط به مسیر صفحه نمایش
  5. بررسی CPU ایجاد مشکل تصویر از طریق CPU به ندرت پیش می آید.

عدم شناسایی سیم کارت :

  1. بررسی کانکتور پایه های سیم کارت
  2. بررسی فیلتر ESD مربوط به سیم کارت (تعویض یا رفع قلع مردگی)
  3. بررسی مسیر فیلتر ESD تا کانکتور سیم کارت
  4. بررسی IC منبع تغذیه (تعویض یا رفع قلع مردگی)

عدم کارکرد ویبراتور :

  1. تست ویبراتور
  2. بررسی محل ویبراتور به برد
  3. بررسی راه انداز مربوط به ویبراتور
  4. بررسی مسیر ویبراتور تا تغذیه (معمولا در صورت آب خوردگی دستگاه و خرابی سلف ها در این مسیر)
  5. بررسی تغذیه مربوط به ویبراتور (تعویض یا رفع قلع مردگی)

مشکلات صوت :

الف : قطع شدن صدای زنگ و موسیقی

  1. منوی گوشی بررسی شود.
  2. بازر زنگ یا در واقع همان اسپیکر مربوط به زنگ تست شود.
  3. محل اتصال بازر زنگ به برد بررسی شود.
  4. مسیر ارتباطی بازر زنگ به برد بررسی شود مخصوصا در گوشی هایی که توسط Flex Cable به برد اتصال پیدا می کنند.
  5. بررسی آمپلی فایر مربوطه (Audio Amplifier) تعویض یا رفع قلع مردگی.

ب: عدم ارسال صوت

قبل از باز کردن گوشی با هندزفری ارسال صوت بررسی شود :

با هندزفری ارسال صوت داریم :

  1. میکروفن تست شود.
  2. محل اتصال میکروفن به برد تست شود.
  3. مسیر ارتباطی میکروفن به برد تست شود.
  4. فیلتر ESD مربوط به مسیر میکروفن تست شود.

با هندزفری ارسال صوت نداریم :

  • هندزفری و محل اتصال آن به برد تست شود.
الکترونیک
ارسال پیام در واتساپ