منو

درون کنترل تلویزیون چه قطعاتی به کار رفته است ؟

کامپیوتر و لپ تاپ

مقاله آشنایی با کنترل تلویزیون علمی برای کسانی است که میخواهند تعمیر ریموت تلویزیون را انجام دهند و اطلاعاتی درباره مدار و کیبورد ریموتهای دستگاههای مختلف داشته باشند. این کار کمک به رفتار صحیح با این قطعه مهم نیز میکند.

درون کنترل تلویزیون چه قطعاتی به کار رفته است ؟
دسته‌بندی: کامپیوتر و لپ تاپ

درون کنترل تلویزیون چه قطعاتی به کار رفته است ؟

کنترل تلویزیون از یک قاب پلاستیکی ، یک بورد مدار چاپی حاوی قطعات الکترونیکی، فنر های باتری، کیبورد لاستیکی و باتری تشکیل شده. یک طرف بورد معمولا سبز رنگ و طرف دیگه قهوه ای روشن هست. طرفی که سبزه ، حاوی چندین کلید یا سوئیچ که توسط کیبورد لاستیکی به هم وصل میشن . اصولا کلید ها در هر شکل و مکانی وظیفه برقرار کردن یک مدار باز رو دارن یعنی باعث میشن مدار بسته شه و ازش جریان عبور کنه . تو کنترل هم همین وظیفه رو دارن. در واقع وقتی شما کلیدی از کنترل رو فشار میدید دارید مداری رو وصل میکنید.

روش تعمیر کنترل تلویزیون

طرف دیگر مدار که قهوه ای است، یک عدد آی سی یا مدار مجتمع (IC) می بینید، ترانزیستور، خازن، مقاومت و یک عدد کریستال (رزوناتور) که معمولا به رنگ آبی یا نارنجی هست. همه این قطعات دست به دست هم میدن تا کنترل مثل بچه آدم کار کنه. هر کدوم از این قطعات معیوب باشند کنترل به درستی کار نخواهد کرد. اصلی ترین قطعات در کنترل تلویزیون ، آی سی و کریستال هستند.

مدار ریموت کنترل چگونه کار میکند و چه عملکردی دارد

وقتی یک کنترل رو باز می کنید با صحنه ای شبیه به عکس زیر مواجه میشید. یک کیبورد لاستیکی که روی مدار چاپی سبز رنگ قرار دارد. روی این مدار سبز رنگ، کلید هایی طراحی شدند که با فشار کیبورد، به هم وصل میشوند، دقیقا مثل این است که کلید برق را روشن کنید.

کیبورد لاستیکی و مدار چاپی کنترل تلویزیون

دیود ساطع کننده مادون قرمز ۲ پایه که اگه نباشد کلا کنترل از کار می افتد، که همیشه در جلوی مدار چاپی تعبیه شده تا با گیرنده تلویزیون ( یک فتو دیود ) که تقریبا مثل همین LED هست ( اما کوچکتر و ۳ پایه ) در تماس باشد. این لامپ LED مثل لامپ های LED معمولی سبز و قرمز است که در بازار موجود است، با این تفاوت که در این لامپ یک عدد لنز مخصوص برای انتشار مادون قرمز کار گذاشته و شما نمی توانید آنرا با لامپ های LED معمولی جایگزین کنید. اما میتوانید از یک کنترل دیگر بردارید و روی کنترلی که دیود ساطع کننده مادون قرمزش خراب است قرار دهید.

برد برد ریموت کنترل تعمیر ریموت کنترل

باز کردن کنترل تلویزیون

دیود ساطع کننده مادون قرمز

وقتی شما کلیدی رو فشار میدید، آی سی موجود روی بورد مکان کلید و کد مربوط به آنرا  تشخیص میدهد، که سیگنال را به ترانزیستور می فرستد و ترانزیستور بعد از تقویت، آن سیگنال رو به فرستنده مادون قرمز یا همون LED می فرستد.
اما یه قطعه دیگه روی بورد کنترل تلویزیون دیده میشه که به رنگ نارنجی است. البته در برخی کنترل ها رنگش آبی هم هست. اسم این قطعه، کریستال یا رزوناتور است. کار کریستال نوسانسازی و ایجاد یک سیگنال با فرکانس خاص هست که در واقع عمل زمان بندی رو برای قطعات مدار مخصوصا آی سی انجام میدهد. مقاومت هایی هم که دیده میشوند، مقاومت های بایاس هستند برای ایجاد جریان و ولتاژ مناسب برای کریستال، ای سی و ترانزیستور است.

قطعات به کار رفته در کنترل تلویزیون

عیب های رایج در کنترل تلویزیون

وقتی تعداد قطعات یک دستگاه کم باشد ، اشکالاتیکه بوجود میاد طبیعتا کمتر خواهد بود. در تعمیر تلویزیون عیوب مختلفی وجود دارد که در اینجا به عیب یابی کنترل آن میپردازیم. ساختار تمام کنترل های تلویزیون شبیه به هم میباشد، پس این عیب ها و روش های رفع آنها مشابه است.

هیچ دکمه ای روی کنترل تلویزیون کار نمی کند. این عیب در اکثر مواقع به دلیل آسیب دیدگی کریستال بوجود میاد . حالا یا کریستال از داخل شکسته که این مشکل بر اثر ضربه به کنترل پیش میاد و یا اینکه پایه های کریستال از لحیم جدا شده یا شکسته است. این مشکل دوم خیلی شایع هست چون پایه های کریستال کنترل خیلی باریک و شکستنی هست. در اینگونه مواقع باید یک کریستال از بازار تهیه و جایگزین کنید . اگه کنترل دست دوم هم دارید می تونید از کریستال اون استفاده کنید . اونو از لحیمش جدا کنید و به این یکی کنترل لحیم کنید . ترجیحا به عدد روی کریستال توجه کنید که یکی باشد.

 یکی دیگه از علت هایی که باعث میشود هیچ کدام از دکمه های کنترل کار نکند این است که لامپ LED جلوی کنترل معیوب شده باشد و یا پایه هاش جدا شده و یا اینکه ساختار داخلیش به هم ریخته است. جدا شدن پایه ها از لحیم خودشون مهمترین دلیل عیب پیدا کردن کنترل تلویزیون هست.

 باتری کنترل تلویزیون هم یکی از مواردی است که باعث میشود هیچ دکمه ای روی کنترل کار نکند. باتری اصلی ترین جز هر مدار و در کل دستگاه الکترونیکی محسوب میشود . باتری مانند خون یا اکسیژن در بدن است. حتما در این گونه موارد باتری کنترل تلویزیون را چک کنید. با باتری نو امتحان کنید تا به معیوب یا سالم بودن باتری کنترل پی ببرید . قطع بودن کانکتور های باتری (همون فنر معروف باتری) هم می تواند باعث بوجود اومدن این مسئله شود.

 مورد بعدی اینکه شاید اصلا عیب از کنترل تلویزیون نباشد. هر فرستنده ای یک گیرنده هم دارد . کنترل نقش فرستنده را دارد و تلویزیون نقش گیرند. برخی مواقع گیرنده فوتو الکتریکی که روی پنل جلوی تلویزیون تعبیه شده از کار میفتد. البته این مورد خیلی به ندرت پیش آمده، اما محال نیست. چاره هم اینه که گیرنده یک تلویزیون دیگر را جایگزین گیرنده معیوب کنید. 

​یکی دیگه از احتمالات اینکه لحیم پایه های آی سی کنترل تلویزیون ریخته باشد البته با چشم معلوم نیست، اما به صورت تجربی بعد از لحیم کردن مجدد پایه های آی سی، کنترل صحیح و سالم شده است. در این حالت یک یا چند دکمه از کنترل تلویزیون کار نمی کند. البته در دوره آموزش تعمیر تلویزیون کارآموزان با شرایط کاربردی و عملی میتوانند انواع ریموت را تعمیر کنند.

در اصل اگه قطعه ای از کنترل تلویزیون خراب باشد کنترل به طور کل کار نمی کند. یعنی کنترل یا سالم است یا کلا خراب. وقتی یک چند دکمه بخصوص کار نمی کند خیلی نمیشه به قطعات اصلی شک کرد. قطعه اصلی اگه خراب باشد پس چرا بقیه دکمه ها کار می کنند؟ به همین دلیل باید مستقیم سراغ قطعه معیوب رفت.

 بالاتر هم گفتم که زیر این دکمه های لاستیکی، کلید های ریزی وجود داره اگه این کلید ها بر اثر مرور زمان و گرد و خاک موجود در محل به تدریج کثیف و چرب میشوند و دیگر قادر به کانکت کردن مدار نیستند. این کلید ها را به دقت بشورید، برای این کار به چند قطره الکل یا تینر فوری و یک عدد پنبه یا مسواک نیاز دارید.

یکی دیگر از راهکارها این است که یک تیکه زر ورق به لاستیک دکمه معیوب بچسبانید. مواد لازم چسب قطره ای، پنس و زر ورق میباشد.

در برخی از کنترل های تلویزیون برای تقویت سیگنال ارسالی و همچنین جهت دهی مناسب سیگنال از دو عدد LED استفاده می کنند. اگر تعمیر کنترل تلویزیون را یاد بگیرید که البته بیشتر سرویس آن است میتوانید تعمیر کنترل کولرگازی، تعمیر کنترل ضبط، تعمیر کنترل پلیر و تعمیر کنترل لوازم برقی دیگر را نیز انجام دهید. در اصل ساختار کنترل ها شبیه به یکدیگر است.

کامپیوتر و لپ تاپ تعمیر ریموت کنترل تعمیر ریموت تلویزیون تعمیر تلویزیون تعمیرات ال سی دی مدار ریموت کنترل کنترل تلویزیون
ارسال پیام در واتساپ